خانه / روانشناسی / پرفکشنیسم چیست و چطور با کمال گرایی خود مبارزه کنیم؟

پرفکشنیسم چیست و چطور با کمال گرایی خود مبارزه کنیم؟

چرا کمال گرا بودن مضر است

اگر شما یک کمال گرا هستید، احتمالاً با حسی که همیشه می خواهد همه چیز درست و کامل باشد، آشنا هستید.

شما ممکن است مدام در حال مبارزه با تحویل مقالات، انجام پروژه، انجام کارها در محل کار خود باشید و حتی در مورد اشتباهات کوچک از گذشته تان نگران باشید، استانداردهای بالا یک چیزند، اما کمال گرایی کاملاً یک چیز متفاوت است. طبق کشفی که برخی از محققان کردند، انجام و پیگیری کمال گرایی می تواند عواقب جدی برای سلامت ذهنی و فیزیکی داشته باشد.

کمال گرایی چیست؟

طبق تحقیقات، کمال گرایان خود را با استانداردهای غیرواقعی بالا می برند و زمانی که به این باور برسند و اگر این استانداردها را رعایت نکنند حس متهم و مجرم به خودشان خواهند داشت، زمانی که کارشان آن طور که می خواهند پیش نرود، احساس گناه و شرم می کنند. Ruggeri که برای BBC، درباره. کمال گرایی مطلب می نویسد می گوید:”هنگامی که “کمال گراها” موفق نمی شوند، بعدازاینکه نتوانستند کارشان را به خوبی و دلخواه خود انجام دهند، نه تنها احساس ناامیدی می کنند، بلکه احساس شرم می کنند که چه شخصی هستند. »

چگونه کمال گرایی می تواند مضر باشد درحالی که بسیاری از مردم به عنوان یکی از بهترین ویژگی ها به دنبال کمال هستند، محققان متوجه شده اند که کمال گرایی به کم بودن سلامت روان وابسته است.

در یک تحقیق، محققان در مورد اینکه چگونه کمال گرایی طبق مطالعات قبلی انجام شده، مرتبط با سلامت روان است و آنها تمام ۲۸۴ مطالعه (با بیش از ۵۷۰۰۰ شرکت کننده) را مشاهده کردند و دریافتند که کمال گرایی با علائم افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری و اختلالات خوردن همراه است.

آنها همچنین دریافتند که افراد با ویژگی های بالای کمال گرا یی(به عنوان مثال شرکت کنندگانی که بیشتر به ویژگی های کمال گرا بودن معروف هستند) نیز سطح بالاتری از اضطراب روانی را از خود نشان دادند.

در مقاله ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، محققان به بررسی اینکه چگونه کمال گرایی و افسردگی در طول زمان به هم مرتبط هستند، پرداختند.

آنها دریافتند افراد با سطح کمال گرایی بالاتر تمایل دارند علائم افسردگی را در خود بیشتر کنند و نشان دهند ، که نشان می دهد کمال گرایی ممکن است عامل خطر برای توسعه افسردگی باشد. به عبارت دیگر، اگر چه ممکن است مردم به کمالگرایی خود به عنوان چیزی که به آنها کمک می کند تا موفق شوند، فکر کنند، ولی به نظر می رسد که کمال گرا بودن آنها ممکن است برای سلامت روانشان مضر باشد.

آیا کمال گرایی همیشه مضر است؟

روانشناسان این نکته را مورد بحث قرار داده اند، برخی معتقدند که چنین چیزی ممکن است ممکن است در افرادی که بدنبال کمالگرایی هستند، عادت شده باشد، که خود را مقصر می دانند.

برخی محققان یک فرم سالمتر از کمال گریی را پیشنهاد میکنند که در آن به انجام و پیگیری اهداف خود میروید زیرا دوستش دارند ومی خواهند که انجام شود، ولی اگر شما موفق به رسیدن به هدف خود نشدید، خودتان را سرزنش نکنید.

با این حال، محققان دیگر نشان می دهند که کمال گرایی یک عادت نیست. بر طبق گفته های این محققان، کمال گرایی بیشتر از داشتن استانداردهای بالاست، و فکر نمی کنند که کمال گرایی بتواند سودمند باشد.

چگون میتوان با کمال گرایی مبارزه کرد

از آنجا که کمال گرایی با پیامدهای منفی همراه است؟!

چگونه افراد با گرایش های رفتاری کمال گرایی میتوانند خود را تغییر دهند؟ گرچه افراد گهگاه تمایل به کمال گرا بودن خود را از دست می دهند، روانشناسان خاطر نشان می کنند که ول کردن کمال گرایی به این معنی موفقیت کمی نیست.

در حقیقت، به دلیل اینکه اشتباهات ،بخش مهمی از یادگیری و رشد است. درک ناقص بودن و پذیرفتن نقوص می تواند در دراز مدت به ما کمک کند و یکی از راه های ممکن برای کار کردن روی کمال گرایی، چیزی است که روانشناسان به آن رشد ذهنیت میگویند.

 

محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که پرورش و رشد ذهن و اندیشه، راه مهمی برای کمک به یادگیری از شکست های ماست. بر خلاف کسانی که با ذهنیت ثابت (که سطوح مهارت خود را ذاتی و غیر قابل تغییر می بینند)هستند ، و کسانی که با رشد ذهنیت کارمی کنند، اعتقاد دارند که می توانند با یادگیری از اشتباهات خود،توانایی هایشان را بهبود بخشند.

روانشناسان اشاره می کنند که والدین می توانند نقش مهمی در کمک به فرزندانشان در ایجاد نگرش های سالمتر نسبت به شکست به عهده بگیرند:آنها می توانند فرزندان خود را برای تلاش (حتی اگر نتایج خوبی نداشته باشد) ستایش کنند و کودکان را هنگامی که اشتباه می کنند، آموزش دهند. یکی دیگر از گزینه های بالقوه کمال گرایی، پرورش عزت نفس است.

برای فهمیدن حس همدردی تان، درباره ی این فکر کنید که چگونگه پاسخ دوست نزدیک خود را میدهید، در زمانی که او کار اشتباهی را انجام داده؟

احتمالا شما با مهربانی و درک درست پاسخ او را خواهید داد، با دانستن این که او دوست خوب شماست. ایده پشت حس همدردی این است که ما باید وقتی مرتکب اشتباه می شویم، با مهربانی با خودمان رفتار کنیم، به خودمان یادآوری کنیم که اشتباهات بخشی از انسان بودن است و از احساسات منفی اجتناب می کند.Ruggeri در برنامه بی بی سی خاطر نشان کرد، همدردی با خود می تواند ، برای سلامت روانی سودمند باشد. اما کمال گرایان تمایل دارند خود را با شیوه های محبت نادیده بگیرند.

اگر شما علاقه مند به تلاش برای تقویت بیشتر همدردی با خودتان هستید، محققانی که مفهوم خودخواهی را پخش کردند، یک تمرین کوتاه برای شما آماده کرده اند.

روانشناسان نیز پیشنهاد کرده اند که درمان رفتاری شناختی می تواند راهی برای کمک به مردم برای تغییر باورهای خود نسبت به کمال گرایی بودن باشد، اگر چه کمال گرایی با سلامت روان پایین تری مرتبط است، ولی خبر خوب اینجاست که کمالگرایی چیزی است که می توانید تغییر دهید.

با تلاش برای دیدن اشتباهات به عنوان فرصت های یادگیری، و جایگزینی آن با حس همدردی با خودتان، میتواند یک راه برای غلبه بر کمال گرایی و ایجاد یک راه سالم برای تنظیم اهدافتان مشخص کنید.

همچنین ببینید

طالع نحس یا اقبال بلند در سرمایه گذاری

همگی بارها از زبان افراد مختلف جملاتی شبیه این را شنیده ایم: «من شانس ندارم. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *