خانه / زوجین / زناشويي / آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است؟

آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است؟

میلی که اگر نگوییم همه‌اش، لااقل می‌توانیم ادعا کنیم بخش قابل توجهی از آن دست خودتان نیست. شمایی که تا دیروز از خوردن سالاد سبزیجات فراری بوده‌اید، ممکن است در این ماه‌ها عاشق طعم و عطر کاهو شوید یا اینکه بعد از سال‌ها گریزان بودن از بوی ماهی، غذای دریایی خوردن، کار هر روزتان شود.

شما ممکن است عاشق پفک شور یا شکلات شیرین شوید. بخشی از این عشق، حاصل شرایط خاص‌تان در دوران بارداری است. اما مانند هر اشتیاق دیگری، نمی‌توانید بدون کنترل کردنش از خود و زندگی‌تان محافظت کنید.

باردارید و عاشق بستنی شده‌اید؟ اشکالی ندارد! نه سرمای این خوراکی باعث یخ زدن جنین شما می‌شود و نه شیری که در آن به کار رفته تب مالت را به جان شما می‌اندازد. شما می‌توانید گاه‌گداری خوراکی محبوب‌تان را میل کنید، اما نباید از یاد ببرید که زیاد مصرف کردن آن، درست مانند مصرف بی‌رویه بسیاری از خوراکی‌های دیگر در دوران بارداری، می‌تواند سلامت شما و جنینتان را به خطر بیندازد.

چه می‌خورید؟

شاید از خود پرسیده باشید که بستنی که وقت خریدنش چشم‌هایتان برق می‌زند، چه مواردی در خود دارد و چرا باید با حساسیت بیشتری سراغ آن بروید.

نصف فنجان بستنی حدود ۱۶ گرم شکر دارد و گرچه ۱۱۱ کیلوکالری انرژی به شما می‌دهد، اما می‌تواند با تکرار شدن دفعات مصرفش، خطر ابتلای شما به دیابت بارداری را بیشتر کند. بیماری‌ای که ممکن است کار شما را در این ماه‌ها به تزریق انسولین یا رژیم‌های غذایی خاص بکشاند.

انرژی زیادی که این خوراکی به شما می‌رساند، می‌تواند زمینه را برای چاق شدنتان در ماه‌های بارداری فراهم کرده، و احتمال دچار شدنتان به زایمان زودرس یا ضروریت سزارین شدن زودتر از موعد را ایجاد کند.

بعید نیست که بخاطر خوردن زیاد از اندازه این خوراکی شیرین، وزن نوزادتان به شکلی غیرطبیعی بالا برود و نه تنها زایمان را سخت کند، بلکه مشکلات زمینه‌ای متعددی را هم برای کودکتان ایجاد کند.

البته خوردن بستنی، سراسر خطر نیست. این خوراکی محبوب، بخاطر شیری که در خود دارد، به بدن شما کلسیم می‌رساند و می‌تواند استخوان‌ها و دندان‌های کودکتان را تقویت کند.

خطرات بستنی دوستی را کم کنید!

یک خوراکی شیرین و خنک، می‌تواند طراوت شمایی که بخاطر نوسان هورمون‌ها کم‌انرژی و خسته شده‌اید را بیشتر کند. اما قبل از اینکه از بستنی به عنوان یک راه‌حل برای خستگی و کرختی‌تان استفاده کنید، بهتر است در مورد بیماری‌های احتمالی که مصرف بی‌رویه‌اش به جان مادران باردار می‌اندازد هم باخبر شوید.

فکر خوردن بستنی‌های غیرپاستوریزه و دستگاهی را از سرتان بیرون کنید. خطر وارد شدن باکتری‌های کنترل نشده به بدن شما، می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. پس اگر هوس بستنی خوردن به سرتان زده، حتما سراغ محصولات استاندارد و پاستوریزه بروید.

اگر دلتان یک خوراکی شیرین و خنک می‌خواهد، می‌توانید در خانه با میوه‌های یخ‌زده بستنی درست کنید. میوه‌های مورد علاقه‌تان را در فریزر بگذارید و بعد از منجمد شدن، آنها را در مخلوط‌کن له کنید. البته یادتان نرود که میوه‌ها هم قند بالایی دارند و نباید در بارداری، بی‌رویه آنها را مصرف کنید.

اگر بستنی تنها خوراکی است که می‌تواند تهوع بارداری شما را کم کند و نای حرکت کردن به شما بدهد، می‌توانید سراغش بروید. اما در این صورت، باید در مورد احتمال افزایش قند خونتان با پزشک خود مشورت کنید و بررسی‌های لازم را انجام دهید.

نکاتی برای مادرها

لازم نیست بترسید و به طور کلی مصرف بستنی را کنار بگذارید. بستنی که از شیر پاستوریزه تهیه شده است مشکلی ندارد و می توانید از آن لذت ببرید. نکات مورد نیاز:

– از فروشگاه های معتبر بستنی تهیه کنید و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

– می توانید درباره تمیز بودن دستگاه از مدیر فروشگاه اطلاعات کسب کنید.

همچنین ببینید

پاک کردن لکه انواع چسب

پاک کردن چسب قطره ای یک راه حل ساده برای از بین بردن اثر چسب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.